De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Geschiedenis van het getal

Dan wordt het: (17/2)x^2 - 8x + of - 5/x.

Ik weet niet of er voor die laatste een - of + moet en waarom er juist een + of - moet komen te staan.

Antwoord

De eenvoudigste manier om dit vast te stellen, is door je primitieve weer terug te differentiëren:

F(x) = 5/x = 5x-1: dan is F'(x) = -5x-2 (niet goed dus)
F(x) = -5/x = -5x-1: dan is F'(x) = 5x-2 (wel goed dus)

PS: Let op het juiste gebruik van haakjes. Ik neem aan dat in de originele opgave de gehele drieterm gedeeld moet worden door x-2, niet alleen de laatste 5

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Geschiedenis
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:17-5-2024